GOUDEN BERGEN
Rotterdam en Shanghai hebben een zeer verschillend achterland. Terwijl in Shanghai een schippersfamilie zand, de grondstof voor de onstuimige groei naar de bouwputten brengt, vaart een veel groter binnenschip met kolen naar het Duitse Ruhrgebied. De dromen en zorgen van de schippers lijken frappant veel op elkaar, al slaapt Rotterdam in een luxe bed en Shanghai naast de motor. De Chinese schippers en hun families wachten op hun beurt, kopen een lading zand en vertrekken zodra ze vol zijn, ongeacht het tijdstip van de dag. Op weg naar een cementfabriek of bouwplaats. Hoe eerder ze in de stad zijn, hoe eerder ze hun investering zullen hebben terug verdiend.
De Nederlandse schipper vaart niet met vrouw en kinderen, maar met een Filipijns/ Roemeense bemanning; een internationaal uitzendbureau helpt hem aan zijn even goedkope als betrouwbare personeel. Nederlandse jongens willen niet meer varen, die willen op vrijdagavond naar de disco.
Terwijl China razendsnel industrialiseert en het grootste milieuprobleem van de komende eeuw lijkt te worden, doet Nederland er alles aan de CO2 uitstoot terug te dringen. Alternatieve energiebronnen leveren daaraan maar een beperkte bijdrage. Door vervuilende elektriciteitscentrales buiten de grenzen te houden kunnen we toch aan de Europese richtlijnen voldoen. Dus vaart schipper Teun van den Berg kolen van Rotterdam naar Duisburg, waarna we de stroom weer importeren.