RETOUR SAMPA
een tentoonstelling van het NAi (2009)
‘Een jungle van beton’ noemt gastcurator en Brazilië kenner Paul Meurs São Paulo in zijn introtekst. Er wonen grofweg twintig miljoen mensen. Eén op de tien Brazilianen is inwoner van de in vele opzichten grenzenloze stad, die door haar inwoners Sampa wordt genoemd. Grenzeloos rijk en grenzeloos arm, grenzeloos gewelddadig, maar ook grenzeloos genieten. São Paulo is een stad van uitersten, de geslaagden en de minder geslaagden leven er in hun eigen werelden, tegelijkertijd bestaat de bevolking uit een smeltkroes van culturen. In het NAi komen verschillende gezichten aan bod zoals de historische stad, de stad van het geld en de do-it-yourself stad met zijn sloppenwijken en volksbuurten. Ieder heeft in de tentoonstelling zijn eigen scherm, maar regelmatig neemt een beeld meerdere en soms zelfs alle schermen in beslag. Het carnaval is een fenomeen dat alle Paulistanos (zoals de inwoners genoemd worden) verenigd – lijkt de tentoonstelling te suggereren als dit feest, dat ongeveer synoniem is voor Brazilië, alle schermen in bezit neemt. De feestvierende massa spreidt zich uit over de stad. Ook het voetbal is zo’n verbindend moment, juichende Brazilianen op tribunes omringen de toeschouwer in een wilde omhelzing.
vormgeving | Joyce Langezaal | |
eindredactie | Paul Meurs | |
projectleider | Arianne van der Veen | |
camera en regie | André van der Hout | |
montage | Laura Beijn | |
geluidsdecors | Willem Schneider |
Bekijk hier een driedelige samenvatting van de filminstallatie die we voor de tentoonstelling maakte.
PART I equal/different
PART II work/leisure
PART III street/life