STAD (a.k.a INTERBELLUM)
8-schermen installatie/ tentoonstelling Kossmann.dejong (2001)
VRIJDAG
De stad is vochtig en grijs. De straten liggen zwart en modderig tusschen de norsche, karakterloze huizen. In het grauwe licht gaan de de menschen, rijden de trams, de fietsen en de trage sleeperskarren. Zakkendragers brengen zwijgend hun lasten aan boord. Soms zingt een vrouw in een roef haar eenzaam lied in het dampige verschiet.
De kunst- en cultuurmanifestatie “Het Interbellum” brengt de periode tussen de beide wereldoorlogen opnieuw tot leven. De projectieschermen van 6 bij 4 meter staan opgesteld in twee vierkanten en de Rotterdammers die zich daarover voortbewegen zijn vaak even groot als hun hedendaagse tegenhangers. Heden en verleden staan op voet van gelijkheid. Tegenover de vluchtigheid van het leven dat zich daar afspeelt zijn een honderdtal materiele overblijfselen uit de periode geplaatst, als toets, als commentaar of nuancering. Doordat alle Rotterdamse musea meedoen kan worden geput uit de complete Collectie Rotterdam. Interbellum kunstwerken uit de museumdepots, “industrial design”, gebruiksvoorwerpen, auto’s, meubilair, gereedschap en apparaten. De bezoeker zelf brengt verband aan tussen steen en herinnering, tussen vlag en ideaal, tussen grootstedelijke ambitie en een vervalst schilderij. Want als STAD iets duidelijk maakt is het wel dat Rotterdam al zeventig jaar geleden een culturele hoofdstad wilde zijn.
STAD is gestructureerd naar de dagen van de week. Tegelijkertijd refereert elke dag aan een periode; de zondag is het nieuwe begin na afloop van de eerste wereldoorlog. Een huwelijk wordt gesloten, de stad ligt er vredig bij. Op zwarte donderdag verschijnt de laatste zeppelin als een onheilspellende sigaar boven de Coolsingel en even later doet de crisis zich ook gelden in de stad R. Twee dagen later is het feest. Zaterdagnacht. In Pschor en op de De Dijk is het drukker dan ooit. De crisis is op z’n retour en er is weer tijd voor nieuwe mode, nieuwe kapsels, een nieuwe dans. Gemobiliseerde militairen voeren revues op en in de verduisterde stad is een weergaloos bal masqué gaande. In de verte ronken de vliegtuigen. Het interbellum zal weldra voorbij zijn.
vormgeving | Kossmann.dejong | |
projectleider | Herman Kossmann | |
research | Karin Mulder | |
eindmontage | André van der Hout | |
mix en klankdecor | Willem Schneider |